Mineraler


Mineraler er grundstoffer, som kroppen også skal have tilført med maden. Man taler om makromineraler eller mikromineraler, alt efter i hvor stor mængde de forekommer i kroppen. Ligesom vitaminerne er en lang række mineraler vigtige for, at kroppen kan fungere, og forskerne opdager stadig nye funktioner for nogle af mineralerne (Fødevarestyrelsen). Nedenfor kan du se listen over mineraler, samt hvilke fødevaregrupper de findes i. Ud fra det, kan du måske vurdere hvad du spiser meget/lidt af. (vil blive opdateret løbende)

  • Calcium (kalk)
    Findes i: mejeriprodukter, grove grøntsager, bønner, små fisk og kål
    Nødvendigt for: knoglevæv, muskelsammentrækning, nerverne, størkning af blod, blodtryk og vægtregulering.
    Symptomer ved kalk mangel: muskelkrampe, træthed, forstoppelse eller summen i fingrene
    Hvem? Gravide, ammende, teenagere og ældre +70 kan have godt at tage et kalktilskud. Det omdannes vha. D-vitamin, så over vinteren kan det være godt at tage D-vitamin sammen med kalk.

    • Fosfor
      Findes i: kornprodukter, kød, grøntsager og mejeriprodukter
      Nødvendigt for: energiomsætning, knogler og tænder
      Hvem: Ikke så mange. I vores del af verden, er der større sandsynlighed for overdosering, så det er meget sjældent nødvendigt at som supplement.

    • Jern
      Findes i: mejeriprodukter, grove grøntsager, bønner, små fisk og kål
      Nødvendigt for: knoglevæv, muskelsammentrækning, nerverne, størkning af blod, blodtryk og vægtregulering.
      Symptomer ved jern mangel: svimmelhed, træthed, hjertebanken, åndenød
      Hvem: vegetarer mangler ofte jern, da vi typisk får jern gennem kød, kvinder der har en voldsom menstruation, eller personer hvor celledelingen er intensiveret - det gælder gravide samt børn i voksealderen.